Home / Egészség / Szorongás – avagy mit tegyünk, ha elindul a lavina?

Szorongás – avagy mit tegyünk, ha elindul a lavina?

lelki betegségek
Lelki betegségek

Sajnos mindnyájan tapasztaltuk már legalább egyszer az életünkben azt az ismerős érzést, amikor éjszaka az ágyban forgolódva, álmatlanul azon rágjuk magunkat, mi fog holnap/a következő héten/évben történni. Az ismeretlentől való rettegés vagy egy komolyabb emberpróba szorongással tölti el az aludni vágyó szívét, így esély sincs a kellemes pihenésre. Jobb esetben másnap kicsit durcásabbak leszünk, mint általában, és több kávéra lesz szükségünk az életben maradáshoz. Rosszabb esetben a jövőtől való félelem nem korlátozódik le csupán egy napra, visszatér éjszaka, és „hű” társunk lesz sok-sok ideig.

Azok a személyek, akik rendszeresen küzdenek szorongással, jól tudják, a helyzet finoman szólva is roppant kellemetlen. Szerencsére van néhány olyan frappáns és hasznos trükk, amelyek segítségével még azok is felvehetik a kesztyűt a szorongással szemben, akik már évek óta küzdenek a lelki betegséggel- mindhiába. Az első jótancs, bár talán bagatellnek tűnhet, az az, hogy akarjunk harcolni a betegséggel! A szorongás tipikusan olyan „szörnyeteg”, ami önmagát táplálja és dagasztja, így abban az esetben, ha érezzük, a negatív gondolatok megkörnyékeztek, tudatosan álljunk ellen a hullámnak.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a szorongás pillanataiban fel kell tennünk a kérdést saját magunknak, akár hangosan is: mennyi a valószínűsége annak, hogy attól, amitől rettegünk, ilyen formában meg fog történni velünk? A tapasztalat azt mutatja, a hangosan feltett kérdés szinte minden esetben visszarántja a realitás talajára a szorongót, és nem engedi, hogy a negatív érzés ráterpeszkedjen a szóban forgó személy lelkére és idegrendszerére. Sőt, az is világos, hogy a legtöbb félelem valóban alaptalan, vagy legalábbis leküzdhető. A rohamok csökkentésére egyébként a mély lélegzetvétel és a rövid meditáció is hathatós segítséget jelent.

A meditáció egyébként is effektíven visszaszorítja a stresszt, kellemes közérzetet és békés lelkiállapotot eredményez. A rendszeres sport is sokat segíthet a szorongás leküzdésében. Bizony, sportolás közben az agyban olyan enzimek szabadulnak fel, amelyek boldoggá és vidámmá tesznek minket. Lehetőség szerint –bármennyire is szeretjük, – igyekezzünk kikerülni a túlzásba vitt koffeinfogyasztást – lássuk be, a 4. csésze bögrére már garantáltan nincs szükség. Persze ez nem azt jelenti, hogy a szokásos reggeli feketét teljesen ki kell iktatni az életünkből, csupán azt, hogy a délután folyamán már ne pumpáljuk tele a szervezetünket az idegességért és az éberségért is felelős koffein-tartalmú italok sokaságával.

About admin

Check Also

stressz ellen

Mit lehet tenni stressz ellen?

Jelen korunkban minden a rohanás és a megfelelési kényszer körül forog. Nem ért ezzel egyet? ...

A weboldal használatának folytatásával Ön elfogadja a cookie-k használatát További információk

A cookie beállítások ezen a weboldalon "cookie-k engedélyezve" beállításon vannak, hogy a lehető legjobb böngészési élményt nyújthassuk Önnek. Ha Ön folytatja ennek a weboldalnak a használatát anélkül, hogy megváltoztatná a cookie beállításokat, vagy az alábbi "Elfogadom" gombra kattint, akkor Ön hozzájárul a fentiekhez.

Bezárás